Vijf jaar na covid: een duurzame transformatie van werk bij AG
Vijf jaar na de lockdown zijn de grote renovatiewerken in de kantoren van AG aan de Emile Jacqmainlaan, in hartje Brussel, helemaal klaar. Met deze complete renovatie van zijn werkruimtes is AG volledig afgestemd op de nieuwe manier van werken na covid.
Flashback naar maart 2020: snel en efficiënt aanpassen
Telewerk bestond voor 2020 al bij AG. De meesten van de meer dan 4.400 medewerkers van AG (ongeveer 95%) konden toen al een vaste dag per week thuis werken.
Midden maart 2020 ontwrichtte de pandemie de werkorganisatie volledig. Van de ene op de andere dag gingen de kantoren op slot en moesten alle medewerkers plots van thuis werken. Deze situatie duurde bijna 2 jaar, ondanks enkele sporadische en beperkte versoepelingen van de lockdownmaatregelen. Dankzij zijn solide IT-infrastructuur kon AG tijdens de pandemie gelukkig blijven functioneren om zijn klanten en partners te bedienen.
Einde van de pandemie in 2022: reconnect en reorganisatie van het werk
Na de coronapandemie heeft AG zijn werkorganisatie volledig herzien om zich aan te passen aan de nieuwe hybride manier van werken. Vandaag komen de medewerkers van AG minstens twee dagen per week naar kantoor, waarvan een dag speciaal is gewijd aan teamwork.
Jan Heyvaert, Chief Human Resources & Sustainability Officer bij AG: "Deze hybride manier van werken is het resultaat van een delicate evenwichtsoefening. Telewerk is positief omdat het het welzijn en de work-lifebalance van onze medewerkers bevordert, ze winnen tijd omdat ze zich niet moeten verplaatsen. Het is ook een essentiële troef geworden van een aantrekkelijk salarispakket. De kantoordagen zijn dan weer bedoeld om de teamgeest, de bedrijfscultuur en de band tussen collega's te versterken. Dit zijn essentiële concepten voor een bedrijf als het onze, dat mensen centraal stelt.
Collega's die meer dan twee dagen per week naar kantoor willen komen, zijn natuurlijk van harte welkom. AG ondersteunt zijn medewerkers die telewerken door een vergoeding per telewerkdag te geven, en hen uit te rusten met al het nodige IT-materiaal. AG betaalt ook hun internetabonnement thuis.
Volledige transformatie van de werkplek na covid
Om in te spelen op de nieuwe behoeften van de medewerkers en de nieuwe, volledig hybride manier van werken na covid, is AG eind 2022 begonnen met een ingrijpende renovatie van al zijn kantoorruimtes. De oplevering is in december 2025 gepland. Uiteindelijk zullen de 4.400 medewerkers kunnen gebruikmaken van meer dan 50.000 m² aan ultramoderne kantoorruimte in vier gebouwen in Brussel, Antwerpen en Charleroi.
(foto's vóór en na renovatie)
Focuswerk, samenwerking en connectie
De werkomgeving is nu lichter, opener en flexibeler. De akoestiek is verbeterd, er is veel meer daglicht en het meubilair is vernieuwd. Het doel? De kwaliteit van focuswerk verbeteren via speciale, afgezonderde en intiemere ruimtes. Maar ook de samenwerking bevorderen door middel van Teams-zones, waar collega's het grootste deel van hun dagen doorbrengen en die geschikt zijn om met elkaar te overleggen. De gemeenschappelijke ruimtes zijn bedoeld voor allerlei soorten vergaderingen (brainstormsessies, één-op-één gesprekken, teamvergaderingen enz.). Tot slot dienen de Generation-zones (zoals de kitchenettes) om inspiratie op te doen, te socializen en te connecteren.
Voor elk wat wils
Op kantoor kunnen de medewerkers de verschillende zones benutten in functie van hun behoeften, hun wensen of hun activiteiten. Ze kiezen de beste werkplek naargelang de activiteit die ze uitvoeren: ergonomische bureaus, panoramische tafels, zittende of staande werkplekken, concentratiecabines ...
Jan Heyvaert: "De AG Campus die we in 2022 in gebruik namen, was echt het eerste bewijs van onze ambitie om van AG een 'Great Place to Grow for All' te maken, om een werkomgeving te creëren waar medewerkers zich kunnen ontplooien en met elkaar kunnen connecteren. En ze voelden zich zo snel thuis in de verschillende ruimtes van de AG Campus dat we het daar niet bij wilden laten ... Ik ben er vast van overtuigd dat gelukkige, tevreden medewerkers een positieve impact hebben op het bedrijf, zijn partners en zijn klanten. Daarom doen we er alles aan om het welzijn van onze collega's te verbeteren. Omdat ze niet meer elke dag naar kantoor komen, is het belangrijk dat de kantoordagen een echte meerwaarde bieden. Daarom hebben we onze werkruimtes volledig gerenoveerd en verbeterd".