Csr 10/09/2024

AG Insurance helpt samen met Digital for Youth digitale kloof bij jeugd te dichten

Donatie van 100’en laptops aan organisaties als PROFO vzw, dat jongeren helpt een plaats te vinden op arbeidsmarkt

 

Uit onderzoek1 blijkt dat er vandaag nog steeds een significante digitale kloof bestaat tussen jongeren met verschillende opleidingsniveaus. Nochtans vormt digitale geletterdheid een steeds belangrijkere troef op onze arbeidsmarkt. Om deze kloof mee te helpen dichten bundelt AG de krachten met Digital for Youth, een organisatie die zich inzet om digitale uitsluiting bij kinderen en jongeren in België terug te dringen. De verzekeraar engageert zich tot een jaarlijkse schenking van honderden laptops, te beginnen met een eerste donatie van ruim 500 exemplaren in 2024. Dit soort schenking laat vzw’s als PROFO toe om jongeren in heel Vlaanderen extra ondersteuning te bieden bij het vinden van een plaats binnen de arbeidsmarkt en de maatschappij.  

 

Hoewel onze jeugd steeds meer verslingerd lijkt aan hun smartphone, blijft de digitale kloof een feit. Dat blijkt uit de Barometer Digitale Inclusie1 van UCLouvain, VUB, Statbel en de Koning Boudewijnstichting. Vooral lager opgeleide jongeren kunnen vaak niet volledig profiteren van wat de digitale wereld te bieden heeft, waardoor ze kansen missen op de arbeidsmarkt – die steeds hogere eisen stelt qua digitale kennis -, en op een betere toekomst. Zo maakt 43% van hen bv. geen gebruik van digitale administratieve diensten, terwijl dit percentage bij hoger opgeleiden slechts 12% bedraagt. Om deze kwetsbare groep een extra duwtje in de rug te geven, zal AG Insurance Digital for Youth jaarlijks een uitgebreid pakket aan IT-materiaal schenken. 

 

 

Substantiële bijdrage 

 

Concreet doneert AG deze maand een eerste lading van 525 laptops en ander IT-materiaal zoals printers en kabels. Die worden via Digital for Youth (en met hulp van de Koning Boudewijnstichting) verdeeld onder tal van jongerenorganisaties. Zo’n 3.500 kinderen en jongeren zullen dankzij de schenking van AG geholpen worden – vermits gemiddeld 7 kinderen elk van de geschonken laptops gebruiken2. AG, de Belgische marktleider in verzekeringen, engageert zich tot een jaarlijkse gift en dit voor onbepaalde tijd. 

 

Heidi Delobelle, CEO van AG: “Jongeren zonder digitale middelen lopen kansen mis in hun studie, sociale leven en professionele ontwikkeling. Ze hebben ook minder toegang tot informatie die hen helpt om goede beslissingen te nemen over gezondheid, politiek en dagelijkse zaken zoals verzekeringen en sparen. Als verzekeraar voelen wij ons mee verantwoordelijk om deze kwetsbare groep te ondersteunen en hen zicht te geven op een betere toekomst. Onze donatie van IT-materiaal vormt daarbij een concrete stap. Door samen te werken met Digital for Youth weten we zeker dat deze hulp terechtkomt bij degenen die het het hardst nodig hebben.” 

 

     

 

Volgens Hans De Backer, general manager van Digital for Youth, levert AG een zeer substantiële bijdrage: “We zijn blij dat AG Insurance een belangrijke sociale- en ecologische impact creëert door elk jaar een groot volume aan laptops en ander IT-apparatuur te schenken aan Digital for Youth. Hiermee versterken wij de digitale toegang en vaardigheden van vele honderden kinderen en jongeren. Op termijn geeft dit hen een extra duwtje in de rug, op weg naar succes op de arbeidsmarkt en in het leven in het algemeen.”  

 

Inclusieve digitale toekomst 

 

Een onafhankelijke jury van de Koning Boudewijnstichting selecteert de jongerenorganisaties met wie Digital for Youth samenwerkt. Van grote vzw’s zoals Digitale Wolven en BeCode, tot kleinere initiatieven zoals huiswerkklassen en jongerentehuizen. De laptops worden gebruikt voor huiswerkbegeleiding, jobbegeleiding, leren coderen, het ontwikkelen van digitale vaardigheden, het verkennen van multimedia en het creëren van content.  

 

Digital for Youth, opgericht in 2019 als vzw, streeft naar een inclusieve digitale toekomst voor kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar. Die doelstelling is relevanter dan ooit, want volgens een studie3 van technologiefederatie Agoria is ‘digitale toestellen en apps gebruiken’ één van de competenties die vandaag in alle jobs het meest gevraagd wordt. Het is ook één van de skills die de komende tien jaar het meest aan belang zullen winnen.  

 

 

PROFO vzw is een van de organisaties die al jaren kunnen rekenen op de steun van Digital for Youth. Via intensieve coachingtrajecten helpt PROFO jongeren in heel Vlaanderen bij het vinden van een plaats binnen de arbeidsmarkt en de maatschappij. Hen optimaal laten deelnemen aan de samenleving is hierbij het einddoel.  

 

Jorn Neeus van PROFO stelt dat de ontvangen laptops van onschatbare waarde zijn voor de werking van de vzw: “Elk jaar begeleiden we tussen de 400 en 500 jongeren, waarbij de laptops een onmisbare schakel vormen in het aanleren van arbeidsattitudes, sociale vaardigheden, kennis van de arbeidsmarkt en sollicitatievaardigheden. Voor jongeren die het extra nodig hebben, bieden we de mogelijkheid om de laptops mee naar huis te nemen. Zo kunnen ze niet alleen verder werken aan hun eigen ontwikkeling, maar ook hun familie ondersteunen in het verwerven van digitale vaardigheden.”

 

 


Ecologische voordelen

 

Digital for Youth realiseert haar missie, het bestrijden van digitale ongelijkheid, op een ecologische manier door te werken met gerecupereerde laptops. In 2023 alleen heeft de organisatie door het vermijden van de aankoop van nieuwe laptops een besparing van 32,5 ton CO2 gerealiseerd. De geschatte ecologische impact van de eerste schenking van AG Insurance komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van een 200-tal auto’s. 


 

1 https://kbs-frb.be/nl/barometer-digitale-inclusie-2024   

2 https://digitalforyouth.be/wp-content/uploads/2024/05/Impactrapport2023.pdf

3https://www.agoria.be/nl/diensten/expertise/talent/be-the-change/whitepaper-be-the-change-toekomstgericht-competentiebeleid-voor-een-arbeidsmarkt-in-volle-verandering

     
Foto’s