Csr 20/06/2023

AG lanceert eerste CO2-calculator in België voor makelaars 

Online tool biedt inzicht en reikt concrete oplossingen aan om duurzamer te ondernemen

 

Duurzaamheid staat de laatste jaren steeds hoger op de agenda van zowel bedrijven als hun klanten. Als grootste verzekeraar van het land wil AG zijn verantwoordelijkheid nemen en actief bijdragen aan een duurzamere toekomst. Daarom lanceert AG als eerste in België een online tool waarmee makelaars de ecologische voetafdruk van hun activiteiten in detail kunnen berekenen en via impactvolle acties op maat van hun kantoor hun CO2-voetafdruk kunnen verlagen.

 

AG rekent voor de verdeling van zijn producten en ondersteuning van zijn klanten bij schadegevallen onder meer op meer dan 4.000 zelfstandige verzekeringsmakelaars. Waar grote bedrijven zeer actief bezig zijn met duurzaamheid, ligt dat voor kleinere ondernemingen vaak iets moeilijker. Daarom springt AG – als partner van de verzekeringsmakelaars – bij om een duurzame versnelling in te zetten in het makelaarsnetwerk.

 

Belgische primeur

 

Met Go4Impact, lanceert AG een online tool die makelaars in staat stelt om hun CO2-voetafdruk te kennen en te verkleinen via gerichte acties met impact en op maat van hun kantoor. AG is de eerste verzekeraar in België die zo’n tool ontwikkelt. Het bouwde daarvoor samen met het Zweedse bedrijf Deedster een gebruiksvriendelijk platform dat in drie trappen werkt.

 

Eerst vullen makelaars een eenvoudige vragenlijst in over hun bedrijfsactiviteiten. Op basis van bijvoorbeeld de kantooroppervlakte en de manier van verwarmen, het aantal medewerkers, de mogelijkheid tot telewerken, het woon-werkverkeer, de professionele verplaatsingen en het bedrijfswagenpark, berekent de tool de totale CO2-uitstoot van het makelaarskantoor en van de verschillende deelactiviteiten.

 

Advies voor acties met impact

 

Vervolgens reikt het platform concrete acties aan die makelaars kunnen nemen om hun uitstoot te verkleinen. Denk aan het plaatsen van zonnepanelen, het ter beschikking stellen van leasefietsen voor woon-werkverkeer, de vergroening van het bedrijfswagenpark, de installatie van laadpalen enzovoort. Wanneer makelaars acties selecteren, krijgen ze een beeld van de te verwachten impact voor hun kantoor in een gepersonaliseerd dashboard. Zo zien zij meteen ook welke acties de meeste impact zullen opleveren. Alle berekeningen gebeuren op basis van het Greenhouse Gas Protocol, internationaal de vaakst gebruikte standaard voor dergelijke emissieberekeningen.

 

Frédéric Van Dieren, Commercieel Directeur Broker Channel & Non-Life Insurance Development bij AG: “Samen met onze makelaars willen we een positieve impact hebben op de maatschappij. We boden al verschillende duurzame producten en diensten aan, maar nu gaan we nog een stap verder. Met Go4Impact reiken we als eerste verzekeraar in België onze distributiepartners een innovatieve tool aan om hun ecologische voetafdruk in kaart te brengen en zetten we hen met concrete en impactvolle acties op weg om (nog) duurzamer te ondernemen.”

 

Verzekeringsmakelaar Paul Keulemans testte het platform al uit. Hij verhuisde vijf jaar geleden met acht medewerkers naar een nieuw kantoorgebouw dat hij helemaal renoveerde. “Ik vind duurzaamheid heel belangrijk. Vijf jaar geleden koos ik in ons nieuwe kantoorgebouw dan ook bewust voor een uitstekende isolatie, vloerverwarming die ook kan koelen, veel natuurlijke lichtinval en LED-verlichting, en de modernste zonnepanelen. We installeerden toen ook al twee laadpalen, die zowel wij als onze klanten kunnen gebruiken. Ons wagenpark bestaat momenteel uit één 100% elektrische wagen, enkele hybride voertuigen en enkele recente benzinewagens. Wat ik leerde van het Go4Impact-platform? Het bevestigde eerst en vooral dat we vijf jaar geleden de juiste keuzes maakten, maar het toonde ook aan hoe we op het vlak van woon-werkverkeer nog stappen kunnen zetten. Concreet wil ik de komende maanden samen met mijn medewerkers bekijken hoe we vaker de auto voor de fiets kunnen inruilen.”

 

Vlotte toegang tot ecologische of sociale projecten

 

Makelaars die nóg een stapje verder willen gaan, kunnen zich via het platform ook inschrijven voor projecten met een ecologische of sociale insteek. Via Time4Society kunnen ze met hun kantoor deelnemen aan maatschappelijk waardevolle teambuildings, via Go Forest kunnen ze bomen laten aanplanten in België.

 

Duurzaamheidslogo voor zichtbaar engagement

 

Om hun engagement zichtbaar te maken, stelt AG aan de makelaars een duurzaamheidslogo ter beschikking. Makelaars kunnen dat logo uithangen op kantoor, gebruiken op hun website of opnemen in hun communicatie. Zo laten ze aan de buitenwereld zien dat ze bewust bezig zijn met duurzaamheid en stappen zetten om duurzamer te ondernemen.

 

     
Foto’s
  • Go4Impact_Newsroom_1200x630_N-jpg