Helft Belgen smeert niet vaak genoeg zonnecrème
AG Insurance sensibiliseert Belg om meer te smeren dankzij intelligente smeerpalen
De statistieken [1] laten niets aan de verbeelding over: één Belg op vijf krijgt voor zijn 75ste huidkanker, meestal door blootstelling aan te veel uv-straling. Ondanks deze verontrustende cijfers, die jaar na jaar stijgen, blijkt dat Belgen zich vandaag nog té weinig beschermen met zonnecrème: bijna de helft (46%) smeert niet vaak genoeg. 1 op de 8 (13%) smeert zelfs nooit. Dat blijkt uit een onderzoek van AG Insurance bij 1.000 Belgen. Werk aan de winkel dus.
“Preventie en sensibilisering blijven broodnodig. Daarom installeert AG Insurance deze zomer doorheen het land intelligente smeerpalen in kustgemeentes, in pretparken en op zomerfestivals,” zegt Rob Maes, Director Corporate Marketing van AG Insurance.
Met het huidige mooie weer zakken we graag af naar de kust, of genieten we elders met veel goesting van een zonnige dag. Dit betekent dat we de zonnecrème in de aanslag moeten houden voor onze huid. De zon veroorzaakt immers schade, omdat elke blootstelling aan uv-stralen ons DNA beschadigt. Bescherming is dus van cruciaal belang.
Helaas geeft bijna de helft van de Belgen (46%) aan zichzelf minder dan nodig (33%) of gewoon nooit (13%) in te smeren met zonnecrème. De redenen: omdat we het gewoon vergeten (51%), geen zonnecrème bij de hand hebben (32%) of niet houden van het plakkerig gevoel (30%).
Opvallend meer mannen dan vrouwen smeren zich nooit in (18% van de mannen tegenover 8% van de vrouwen). Daarnaast blijkt dat een pak meer jongeren én oudere mensen aangeven zich nooit in te smeren: zo’n 20% van zowel de Gen Z (18-23j) en van de Babyboomers (+69j) smeert zich nooit in. Bij Gen Y (24-39j), de Pragmatische Gen (40-53j) en Gen X (54-68j) is dat gemiddeld 10%.
Verontrustende cijfers, aldus nog Rob Maes van AG Insurance:
“Ons onderzoek toont aan dat de Belg zich vandaag nog steeds onvoldoende bewust is van de risico’s die de zon met zich mee kan brengen. Dat mannen en jongeren minder geneigd zijn om te smeren, is verontrustend. Huidkanker maakt immers geen onderscheid op het vlak van geslacht of leeftijd en kan iedereen treffen. Nochtans is jezelf beschermen niet eens zo moeilijk. Met een aantal eenvoudige tips kan je perfect veilig van de zon genieten. Het advies luidt: “Weren, kleren, smeren”. Ofwel: zoek de schaduw op tussen 12 en 15 uur, bescherm je met kledij, hoed en bril, en smeer om de 2 uur met minstens factor 30.”
Om de twee uur smeren? Weinig Belgen doen het.
Wie op zonnige dagen [2] buiten vertoeft, en zich niet kan beschermen door schaduw op te zoeken of beschermende kledij te dragen, smeert zich volgens de adviezen van de Stichting tegen Kanker dus best om de twee uur in. Deze frequentie wordt echter zelden gehaald door onze landgenoten, en varieert nogal sterk in functie van de uitgeoefende activiteiten.
Tijdens een strandvakantie zegt 36% van de respondenten minstens om de twee uur te smeren. Slechts iets meer dan één Belg op drie volgt op vakantie dus het medische advies op, zo blijkt uit de enquête van AG. Maar andere activiteiten scoren nog veel slechter. Op wandelvakantie daalt dit percentage immers naar 16%, om op skivakantie nog verder bergaf te gaan tot aan 7%.
Ook tijdens een daguitstap (15%), bij het werken in de tuin (12%), op een terras (11%), op de festivalweide (10%), of een gewone zonnige dag thuis (9%) blijkt slechts een klein deeltje van de Belgen om de twee uur te smeren.
Eén ouder op vier smeert kinderen te weinig in
Kinderen hebben zelf nog niet de reflex om zich in te smeren met zonnecrème. Nochtans is hun huid extra kwetsbaar. Helaas geeft bijna één ouder op vier (zo’n 23%) aan zijn of haar kinderen te weinig (16,3%) of nooit (6,4%) in te smeren.
Waarom niet? Bijna één derde (30%) van de ouders die toegeven hun kinderen te weinig in te smeren, geven aan dat ze het niet doen omdat hun kinderen het niet leuk vinden. Daarnaast vergeten ouders het (24%) of doen ze het niet omdat zonnecrème te hard plakt (16%).
AG sensibiliseert met smeerpalen met gratis zonnecrème
Op basis van deze resultaten versterkt AG zijn sensibiliseringsinspanningen. Samen met Sundo zet de onderneming een reeks leuke acties op die ons bewuster moeten maken van de gevaren van een teveel aan zonlicht, en die ons aanzetten om meer te smeren om beter beschermd te zijn tegen de negatieve impact van uv-straling. Via intelligente smeerpalen biedt AG bezoekers gratis zonnecrème aan op die momenten en plaatsen waar extra bescherming aangewezen is, zoals aan de kust, op zomerfestivals of in pretparken.
“Als toonaangevend verzekeraar ligt de gezondheid van onze klanten en bij uitbreiding alle Belgen ons nauw aan het hart. We zien het dan ook als onze maatschappelijke rol om ons steentje bij te dragen aan de sensibilisering rond huidkanker. Als jarenlange partner van de Stichting tegen Kanker is het voor ons vanzelfsprekend om ook binnen dit domein campagne te voeren.” – Heidi Delobelle, CEO van AG.
De intelligente smeerpalen geven mensen live advies, in functie van de intensiteit van de zon, en verdelen tegelijk gratis zonnecrème met een beschermingsfactor van SPF 30 tot 50.
[1] Stichting tegen Kanker: https://kanker.be/resource/het-aantal-huidkankers-stijgt-maar-de-ene-huidkanker-is-de-andere-niet/
[2] Stichting tegen Kanker: vanaf uv-index 3, ook op bewolkte dagen
Methodologie
Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van AG Insurance tussen 29 maart 2024 en 12 april 2024 bij 1000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.