Csr 17/03/2017

AG Insurance steunt de Week van het Microkrediet

Van 20 tot 24 maart loopt de Week van het Microkrediet, die in heel België georganiseerd wordt door Impulskrediet en microStart, waarvan AG Insurance sinds 2014 partner is. Deze 6e editie moedigt iedereen met ondernemersplannen aan zijn activiteit op te starten of verder uit te bouwen, dankzij een mix van financiële steun en persoonlijke begeleiding.




Van droom tot concreet project


Marc is gepassioneerd door de bijenteelt. Door de jaren heen raakte hij zich ervan bewust dat zijn hobby niet alleen veel tijd in beslag nam, maar ook heel duur was. En dat hij van zijn hobby zijn vak wilde maken. Dankzij een microkrediet richtte hij zijn eigen bedrijf ‘Happy Bees’ op. Vandaag verkoopt hij zijn honing op de markt.

Muataz is van Syrische afkomst en woont sinds 2012 als vluchteling in België. Hij is gepassioneerd door de gastronomie van zijn land en is het moe dat hij geen werk vindt in zijn branche (elektromechanica). Daarom besloot hij een Syrische snackbar te openen in Brugge. Zijn dossier, dat de reguliere banken hadden afgewezen, vond weerklank bij microStart en Impulskrediet. Vandaag verkoopt Muataz zijn Oosterse specialiteiten in het hartje van het Venetië van het Noorden.

Thomas, die al lang als zelfstandige werkt, droomde van zijn eigen winkel in ceremoniekleding. Dankzij een financieel duwtje in de rug van microStart ontwikkelde hij zijn activiteit in Charleroi, nam hij een medewerkster in dienst en wil hij nu een 2e winkel openen in La Louvière.



Het Microkrediet, een efficiënt middel in de strijd tegen


uitsluiting


Marc, Muataz, Thomas... drie mensen met drie verschillende verhalen. Maar één ding hebben ze gemeen: het microkrediet. Microkredieten zijn beperkte professionele kredieten die specifiek bedoeld zijn voor werklozen, uitkeringsgerechtigden, mensen in moeilijke omstandigheden die hun eigen zaak willen opstarten op een zelfstandige basis. 

AG Insurance investeert sinds 2 jaar in microStart, de belangrijkste speler op het vlak van microkredieten. AG Insurance is de 2e grootste aandeelhouder. Als verzekeraar wil de onderneming zijn maatschappelijke rol vervullen in de Belgische economie door het micro-ondernemerschap te steunen.



6e editie van de Week van het Microkrediet


AG Insurance steunt de Week van het Microkrediet. Van 20 tot 24 maart vinden in heel België tal van initiatieven plaats: micro-café, micro-ontbijt, informatiesessies en opendeurdagen door en voor micro-ondernemers. De ideale gelegenheid om kennis te maken met het concept microkrediet, een belangrijk wapen ​in de strijd tegen werkloosheid en sociale uitsluiting, maar ook om de economische en politieke besluitvormers te sensibiliseren voor de hindernissen die maar al te vaak gepaard gaan met het opstarten van een onderneming.

Op 20 maart opent minister Kris Peeters deze zesde editie van de Week van het Microkrediet in Antwerpen. Hij maakt er kennis met micro-ondernemers en debatteert er over de maatregel ‘springplank voor zelfstandigen’. Dit wordt ongetwijfeld één van de hoogtepunten van de week.​



Hans De Cuyper, CEO van AG Insurance, zal ook van de partij zijn:
"Het microkrediet is door de jaren heen uitgegroeid tot een efficiënt instrument voor werkzoekenden of jonge ondernemers die hun ideeën willen verwezenlijken, maar over onvoldoende middelen beschikken. Door hen een financieel duwtje in de rug te geven en hen te begeleiden bij hun project, strijdt microStart ook tegen sociale uitsluiting, wat voor ons ontzettend belangrijk is. Als ‘Supporter van het leven’ is AG Insurance trots microStart en de ‘Week van het Microkrediet’ te steunen. Een initiatief dat het noodzakelijke en vernieuwende karakter van deze instelling zeker nog eens in de spotlights plaatst."


Patrick Sapy, algemeen directeur van microStart en voorzitter van het European Microfinance Network
"Sinds de oprichting hebben microStart en Impulskrediet meer dan 3300 microkredieten verstrekt voor een bedrag van 22,8 miljoen euro en creëerden ze op die manier in feite 2000 nieuwe banen in België. Door hun eigen zaak te lanceren of uit te breiden dankzij het microkrediet, creëerden onze klanten meer dan 1000 banen en beschermden ze er 1000 andere. Een mooi slaagpercentage.”


Bekijk ook het gedetailleerde programma van de Week van het Microkrediet.