Cultuur 30/10/2015

Medewerkers maken het verschil

“Supporters van jouw leven” is de merkbelofte van AG Insurance. Een belofte gebaseerd op een duidelijke visie over wat verzekeringen is en moet zijn en hoe elk van de meer dan 4.000 medewerkers hieraan kan bijdragen.




De wereld verandert


AG Insurance heeft een geschiedenis van nagenoeg 200 jaar. Fier op dit verleden, kijkt het bedrijf toch vooral naar de toekomst. Want daar liggen grote uitdagingen te wachten: snel wijzigende klantenverwachtingen, digitalisering en een intensere verhouding met de klanten, om er maar enkele te noemen.
In al die domeinen wordt de manier waarop de klant het “merk” AG Insurance beleeft en wat dit voor hem betekent steeds belangrijker. In het digitale tijdperk wil de klant zelf de touwtjes in handen nemen en wordt zijn perceptie doorslaggevend op het aangaan en onderhouden van een commerciële relatie.
Komt daarbij dat nieuwe regelgeving rond consumenten-bescherming bijkomende verplichtingen oplegt aan verzekeraar en distributiepartners, met name de verplichting om klanten steeds een correcte, passende en transparante dienstverlening en advies te bieden. Ook dit zal een belangrijke impact hebben op de klantenrelatie en de manier waarop de klant bediend wordt.



Merkbeleving


Terwijl in een klassiek model van verzekeringsdistributie merkbekendheid en imago slechts een beperkte rol speelden, is dit in de huidige maatschappelijke context totaal veranderd. Vandaar de noodzaak om het merk een positieve invulling te geven.


Hans De Cuyper, CEO AG Insurance: “Maar de vlag moet nog altijd de lading dekken. Het heeft geen zin om je een imago aan te meten dat je in de dagelijkse praktijk niet kunt waarmaken. Hoe mensen over je denken moet aansluiten bij wat ze zelf beleven, bij de bedrijfscultuur en – in een dienstverlenende sector als de onze – zeker ook bij de manier waarop ze door onze medewerkers worden bediend. Zonder de duizenden makelaars en bankbedienden te vergeten die onze producten verdelen, want ook die leveren natuurlijk een essentiële bijdrage aan de manier waarop klanten ons merk beleven. We beschikken over meer dan 4.000 gespecialiseerde medewerkers met een unieke expertise. We staan voor een klant- en oplossingsgerichte aanpak, voor medewerkers en tussenpersonen die meedenken met de klanten en open staan voor nieuwigheden en evoluties. Kortom, voor enthousiaste en gedreven medewerkers die onze klanten steunen in alle levensfases. Zoals een supporter zijn favoriete team steunt, vastberaden, optimistisch, in goede en ook minder goede dagen. Zodat onze klanten kunnen leven met een gerust gemoed en in het leven kunnen vooruitgaan.”


Vandaar de keuze voor de merkbelofte “Supporters van jouw leven”.



Een permanent engagement


Hans De Cuyper, CEO AG Insurance, ziet de interactie met de klant, en tegelijkertijd het “métier” van verzekeren, dan ook grondig veranderen: “Verzekeren kan niet langer iets zijn waarmee je als klant slechts zelden in contact komt. Als je de premie moet betalen of bij een ongeval, wanneer je in de penarie zit. Neen, verzekeren moet een permanent engagement tegenover de klant worden vanuit een positieve invalshoek. Met preventie en bijstand. Met persoonlijk advies en een continue begeleiding in alle levensfases. De digitalisering zal daarbij zeker een waardevolle ondersteuning betekenen, maar het zullen toch steeds de kwaliteit, de nabijheid en de klantgerichtheid van onze medewerkers zijn die het verschil zullen maken.”



Supporter in al wat we ondernemen


De merkbelofte verwijst niet toevallig naar de sportwereld. Zo zijn de sponsoringactiviteiten van AG Insurance sterk gefocused op de ondersteuning van projecten die een actieve en sportieve levensstijl promoten en die jonge sporttalenten de kans bieden om zich te ontplooien. Ook op dat vlak vertaalt “supporters van je leven” zich in concrete projecten.

 



     
Foto’s