Sinds 2008 kunnen verzekeringsmakelaars aan de hand van de Profacts-enquête (het vroegere ICMA) elk jaar de verzekeringsmaatschappijen beoordelen waarmee ze samenwerken. Aangezien makelaars per definitie het best geplaatst zijn om de klantbehoeften te analyseren en de producten en diensten van verzekeraars onderling te vergelijken, is hun beoordeling een goede barometer voor de kwaliteit van het aanbod en de dienstverlening van de Belgische verzekeraars die met makelaars samenwerken. 2020 is geen uitzondering: de Profacts-enquête bevestigt opnieuw het AA-kwaliteitslabel van AG en zijn leiderspositie op de Belgische markt als globale speler.
Voor Edwin Klaps, Managing Director - Broker Channel, zijn de resultaten van dit onderzoek vooral te danken aan ons langdurige partnerschap met de makelaars. Al enkele decennia investeert AG op bedrijfs- en sectorniveau in de versterking van de makelaars en hun digitalisering. AG breidde zijn digitale ondersteuning uit met Digital Support Managers die de kantoren bezoeken en makelaars helpen hun onlineaanwezigheid te ontwikkelen. Deze digitale aanpak wierp zijn vruchten af tijdens de coronacrisis. Goed voorbereid op de digitale uitdagingen en ondersteund door hun gebruikelijke diensten, bleven de makelaars hun klanten bijstaan in deze moeilijke tijden. Zo bewezen ze nog maar eens hun toegevoegde waarde.
Door de pandemie was 2020 een 'uitzonderlijk' jaar, waarin verzekeraars en makelaars in ongeziene omstandigheden de continuïteit van hun beroepsactiviteiten moesten veiligstellen. Die situatie bleef dan ook niet zonder gevolgen: uit de onafhankelijke enquête van Profacts blijkt dat in 2020 de verschillen in de kwaliteit van de relaties met de verschillende verzekeringsmaatschappijen veel groter zijn geworden.
.
Index |
AG |
Mediaan |
---|---|---|
Tevredenheid |
80% |
65% |
Loyauteit |
95% |
87% |
Toegevoegde waarde |
86% |
77% |
Competitiviteit |
81% |
63% |
Globale Customer Performance |
86% |
73% |
Edwin Klaps, Managing Director - Broker Channel bij AG, zegt tot slot dat deze resultaten in de eerste plaats een bevestiging zijn van een positieve strategie voor de makelaars en hun klanten:
"De Profacts-enquête 2020 bevestigt de kracht van ons partnerschap. De afgelopen maanden is het gebruik van video-expertise en onze digitale tools voor schadebeheer toegenomen, waardoor we de klanten een kwaliteitsvolle service kunnen blijven garanderen en tegelijk met de makelaars efficiënt blijven samenwerken. Ook onze opleidingen en seminaries verliepen digitaal en onze salesmanagers behielden hun positieve contacten met de makelaars, wat heel erg werd gewaardeerd. Deze troeven komen bovenop de structuur en de diensten die al in de voorgaande jaren door de makelaars werden erkend. Een duurzaam partnerschap en een langetermijnvisie die opnieuw tot uiting is gekomen in de uitstekende resultaten van de Profacts-enquête. Ik wil de makelaars nogmaals bedanken voor hun vertrouwen".
Profacts-enquête : een kwaliteitslabel en 4 strategische indexenElk jaar evalueert de Profacts-enquête (voorheen ICMA) de kwaliteit van de prestaties van de klanten van de 8 Belgische verzekeraars die met makelaars werken, op basis van een representatief panel van makelaars. De algemene CPI-index wordt bepaald door 4 strategische indexen die een beoordeling mogelijk maken op het vlak van • Tevredenheid • Loyauteit • Toegevoegde waarde • Competitiviteit van het aanbod Makelaars worden ook ondervraagd over de verschillende activiteiten van verzekeraars: commerciële, administratieve, productaanbod, schaderegeling, enz. |