Innovatie 7/09/2022

Familis bestaat 20 jaar: terugblik op een concept dat vernieuwing bracht in de verzekeringen voor gezinnen

September 2002: AG innoveert en brengt Familis op de markt. Met dit nieuwe concept kunnen particuliere klanten al hun BOAR-verzekeringen bij hun makelaar groeperen in één enkel dossier.  Ze profiteren daarbij van een aantal voordelen, waaronder gratis premiesplitsing en budgetbescherming. Het concept was toen volstrekt uniek. Vandaag maakt het integraal deel uit van het advies dat verzekeringsmakelaars aan hun klanten geven. Naar aanleiding van de 20e verjaardag van Familis,  blikken we terug op het ontstaan en de ontwikkeling van dit concept met Bertrand Roosen, Marketing Directeur Niet-Leven en Frédéric van Dieren, Commercieel Directeur bij AG.
 

2002: Familis ziet het daglicht

 

Familis werd in 2002 gelanceerd. Bertrand Roosen, die toen actief was in het marketingteam, licht het principe toe: "In dit tijd was AG de eerste om een concept te ontwikkelen waarbij de makelaar de verschillende verzekeringscontracten van een klant in één dossier kon groeperen.  En dit biedt zowel voor de makelaars als voor de klanten nieuwe mogelijkheden en voordelen. Met het Familis-overzicht bijvoorbeeld hebben de klanten een duidelijke en eenvoudige kijk op al hun verzekeringen. Deze samenvatting geeft duidelijk aan waarvoor de klanten verzekerd zijn."

 
 

Online onderschrijvingsprocedure

 

Met Familis zette AG ook een grote stap in de richting van de digitalisering, door het onderschrijvingsproces voor de makelaars te vereenvoudigen en te automatiseren. Sinds de lancering van Familis kan de makelaar het hele proces van het afsluiten en wijzigen van contracten 100% online beheren via AG Online voor alle polissen die in het concept zijn opgenomen.
 

Frédéric van Dieren : "Wij wilden ook de relatie tussen de makelaar en zijn klanten versterken en deze nog efficiënter maken.  We wilden echt dat de klanten in één bezoek het kantoor van hun makelaar konden verlaten met een Familis op zak. Daarvoor moesten we het proces vereenvoudigen en digitaliseren. Dat klinkt nu zo gewoon, maar 20 jaar geleden was het echt baanbrekend" . 


Een concept dat nog sterker is geworden met de tijd ... en met de klant

 

Zoals Bertrand Roosen uitlegt, is de Familis van 2022 niet meer de Familis van 2002, ook al blijft het basisprincipe hetzelfde. In de loop der jaren hebben we het concept, in samenwerking met de makelaars en klanten, uitgebreid met nieuwe mogelijkheden.
 

"Bij de lancering hebben we de producten zo veel mogelijk vereenvoudigd, maar niet alles was mogelijk. Gaandeweg hebben we de contracten en waarborgen aangevuld, uitgebreid en geïnnoveerd. Het Familis-aanbod is in die 20 jaar fel geëvolueerd. Enerzijds omdat we bij AG regelmatig nieuwe verzekeringen ontwikkelen of nieuwe waarborgen aan de basiscontracten toevoegen (denk bijvoorbeeld aan Top Ongevallen). Anderzijds groeit Familis ook in functie van de klanten en hun behoeften, die mettertijd veranderen. Familis is echt een concept waarmee de makelaar zijn toegevoegde waarde voor de klanten kan bevestigen, omdat hij hun persoonlijke situatie en behoeften kent. Hij kan op elk moment nieuwe contracten aan het dossier toevoegen of eruit schrappen, wanneer de situatie van de klant verandert (nieuwe auto, elektrische fiets enz.). Familis maakt het de makelaars ook makkelijker om de situatie van hun klanten regelmatig te checken.  Kortom, de basisprincipes zijn nog altijd dezelfde als in 2002, maar het concept is uiterst flexibel en de mogelijkheden zijn vandaag veel talrijker. Vooral met de Packs, extra waarborgen die de basiscontracten aanvullen volgens de behoeften en de situatie van de klanten ( Pack Zwembad of Pack Tuin bijvoorbeeld)."  


Sterke punten

 

Een van de sterke punten van het Familis-concept sinds de lancering ervan is zonder twijfel de maandelijkse premiebetaling.

"Vóór Familis boden wij al gesplitste premiebetaling aan, maar alleen drie- of zesmaandelijks en tegen een bijpremie. Met Familis bieden wij gratis maandelijkse premiebetaling met domiciliëring. Dit was 20 jaar geleden een echte revolutie op de verzekeringsmarkt!  Drie op de vier klanten kiezen voor maandelijkse betaling," legt Bertrand Roosen uit.


Vooral ook omdat klanten nu al een Familis kunnen afsluiten met één enkel basiscontract, wat vandaag de dag nog altijd uniek is op de verzekeringsmarkt. 
Een ander sterk punt is Familis Budgetbescherming en Familis Protection (vanaf 3 contracten). Deze waarborgen bieden financiële steun aan de verzekerde, met name bij overlijden, arbeidsongeschiktheid van meer dan een maand of, in het geval van Familis Protection, bij faillissement van het bedrijf van de verzekeringsnemer of de partner.

"Vanaf de ontwikkeling van het concept was het voor ons logisch om financiële hulp te bieden als het eventjes niet goed gaat. In de loop der jaren is dit voordeel uitgegroeid tot een van de meest gewaardeerde 'pluspunten' van het concept. Jaarlijks komen we zeker enkele duizenden keren tussen", vertelt Frédéric van Dieren.  


Op naar de volgende 20 jaar!

 

Na 20 jaar heeft AG nu meer dan 800.000 Familis-dossiers in portefeuille en het aantal groeit nog elk jaar met 5 à 7%. Een verzekeringsconcept dat tot zo'n succes is uitgegroeid ... dat laat vermoeden dat AG nog ambities heeft voor de toekomst ... 

"Familis blijft een concept dat voortdurend evolueert om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van de klanten, ondersteund door performante en geavanceerde IT-platformen om de beheerprocessen van de makelaars te optimaliseren", besluit Bertrand Roosen.  

 

"Om de 20e verjaardag van Familis te vieren, lanceren we een commerciële actie om onze bestaande klanten te belonen en nieuwe klanten ervan te overtuigen het concept te ontdekken.   De actie is bedoeld om het advies van de makelaar in de verf te zetten en zijn positie bij de klanten nog te versterken.  Familis staat nog mooie tijden te wachten. Dank aan de makelaars en hun teams, die van Familis zo'n enorm succes hebben gemaakt," aldus Frédéric Van Dieren.


 

Familis door de ogen van de makelaars 20 jaar geleden

 

Wat zou Familis zijn zonder de makelaars? Het concept maakt ook al 20 jaar deel uit van hun dagelijkse activiteiten. Daarom hebben wij aan enkele van hen, die er vanaf het begin bij waren, gevraagd wat zij van Familis vonden en wat de sterke punten van het concept waren.
 

Bart Vandermeulen, Vandermeulen verzekeringen: "Toen Familis 20 jaar geleden op de markt kwam, was dat een revolutie voor de makelaars: een verzekeringsmaatschappij stelde voor om de verzekeringen Auto, BA Familiale en Brand te groeperen in één dossier, en vooral om te voorzien in een maandelijkse betaling zonder extra kosten. Dat was voor mij echt het belangrijkste voordeel voor de klanten.” 

 

Olivier Nicaise, Nicaise Assurances: "Familis was iets compleet nieuws: vooral de gratis premiesplitsing en het duidelijke overzicht van de verzekeringen van mijn klanten in één enkel dossier vind ik echt top. Bij elk nieuw contract stellen wij onze klanten ook alle packs voor. Zo kunnen we hen echt een verzekeringsaanbod op maat voorstellen. Budgetbescherming is het belangrijkste voordeel voor mijn klanten. Sinds de lancering heb ik al 400 aanvragen tot tussenkomst ingediende bij de maatschappij." 

 

Etienne Durant, SA Durant & Fils: "Familis was een innovatief concept, vooral omdat alle contracten in één enkel dossier werden samengebracht. Nu lijkt dat misschien evident, de makelaars zijn nu goed vertrouwd met Familis, maar 20 jaar geleden was het een grote nieuwigheid. Het belangrijkste voordeel voor de klanten is het totaaloverzicht op één pagina. Ze weten waarvoor ze verzekerd zijn. Maar ook de flexibiliteit, het gemak om te kiezen voor maandelijkse betaling voor bepaalde contracten en een andere splitsing voor andere."

     
Foto’s
  • logo_familis_20y

  • courtier