“Met de geleidelijke heropstart van de economie breekt een nieuwe periode van onzekerheid aan, zowel voor werkgevers als voor werknemers. Aandacht voor gezondheidspreventie zal centraal staan, maar experts waarschuwen vooral voor de impact op het mentale welbevinden van werknemers. Meer dan ooit dringt een globale aanpak van het welzijn op het werk zich op, een aanpak die oog heeft voor zowel de fysieke als de mentale en sociale aspecten van het nieuwe werken.”
“De voorzichtige heropstart van de economie plaatst alle bedrijven, ongeacht hun omvang, voor totaal nieuwe en ongeziene uitdagingen, waarbij een continue aandacht voor de mentale, sociale en fysieke gezondheid van de werknemers cruciaal zal zijn. Dit is een domein waarin AG Health Partner de voorbije maanden heel wat expertise en een netwerk van specialisten heeft uitgebouwd. We beschouwen het dan ook als onze maatschappelijke plicht om, via deze webinars, die expertise ter beschikking te stellen van bedrijven, of ze nu klant zijn of niet, zodat ze die overgang op een gefundeerde en gecoördineerde manier kunnen maken.”
Amaury de Crombrugghe, Chief Investment Officer bij AG Real Estate:
"We worden allemaal getroffen door deze pandemie zonder voorgaande. Solidariteit vraagt hoe dan ook een fase waarin iedereen zijn gesprekspartner een concrete oplossing moet aanreiken. Wij nemen het initiatief om de sector te ondersteunen en we hopen dat de overheid deze aanpak positief onthaalt en op haar beurt krachtige maatregelen toepast die de retailsector en meer bepaald de horeca helpen. Als verhuurder beleven ook wij moeilijke momenten, dat valt niet te ontkennen, maar zonder handelaars zijn er geen klanten en dus ook geen shoppings meer. Eendracht maakt macht!"
Sam Perneel, Head of Asset Management Retail:
"In de voorbije weken hebben heel wat van onze partners onze steun gevraagd. We bevinden ons in een onuitgegeven situatie waarbij het fout zou zijn om niet te reageren. Zich verschuilen achter een huurcontract is geen oplossing, zeker niet wanneer die huurder in het nauw gedreven is en/of op een faillissement afstevent. AG Real Estate zal al zijn huurders die als gevolg van de overheidsinstructies hun zaak hebben moeten sluiten, de komende dagen een brief sturen met de maatregelen die wij toepassen. Wij hopen dat we hiermee de toekomst sereen tegemoet kunnen gaan."
21/04/2020
Voor heel wat ouderen betekenen de preventiemaatregelen tegen het corona-virus dat direct contact met hun kinderen en kleinkinderen onmogelijk is. Phil at Home en i-mens stellen tablets ter beschikking van ouderen die nog thuis wonen, maar niet vertrouwd zijn met digitale tools. Zo willen ze vermijden dat ze geïsoleerd geraken binnen de muren van hun huis.
Phil at Home is een door AG ontwikkelde service die een geheel van diensten en innoverende veiligheidstechnologie combineert met een persoonlijke coördinator. Die combinatie maakt het klanten - voornamelijk ouderen - mogelijk om op een veilige, comfortabele en kwalitatieve manier langer in de eigen woning te blijven. Voor de thuiszorg doet Phil at Home reeds een beroep op i-mens, de fusie-organisatie van Solidariteit voor het Gezin, Thuiszorg en hun partners in thuisverpleging. Met dit initiatief bundelen ze verder de krachten om 50 klanten van i-mens te ondersteunen met de nodige technologie en opleiding om digitaal contact te houden met hun familie, kinderen, kleinkinderen, mantelzorgers of verzorgenden. Mensen met een klein sociaal netwerk kunnen videobellen met een vaste vrijwilliger.
Sociale isolatie vermijden
Het spreekt voor zich dat de aanbeveling om in deze corona-tijden het direct contact met ouderen te vermijden, zeker bij deze kwetsbare bevolkingsgroep kan leiden tot gevoelens van sociale isolatie en vereenzaming. De digitale technologie en videobellen kunnen hiervoor gedeeltelijk een oplossing bieden.
Om meer mensen die toegang tot de buitenwereld te geven, stelt Phil at Home gratis 50 tablets ter beschikking van zelfstandig wonende ouderen die niet over een digitale communicatietool beschikken. Medewerkers van i-mens zullen hun klanten verder begeleiden om de tablets te gebruiken en kunnen hen ook vanop afstand bijstaan waar nodig. De thuiszorgorganisatie kan terugvallen op reeds opgedane ervaring met videobellen bij kwetsbare mensen.
Geertrui Van Camp, General manager Phil at Home:
“Heel wat mensen in onze doelgroep worden in normale omstandigheden al geconfronteerd met gevoelens van sociale isolatie. Het contact met familie en het sociaal netwerk faciliteren is dan ook één van de kernopdrachten van onze dienstverlening. De lopende maatregelen van social distancing versterken alleen maar die contactbehoefte. Met dit initiatief willen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen en mensen helpen om deze moeilijke periode door te raken, in contact met hun naasten.”
Dorien Vandormael, Strategisch Manager innovatie i-mens:
”Wij voelen elke dag bij onze klanten wat de weerslag is van thuis te moeten blijven. Zeker voor oudere en kwetsbare mensen. In onze woonzorgcentra zijn we ook al aan de slag met smartphones en tablets. We zijn blij om samen met Phil at Home onze klanten die thuis wonen verder te ondersteunen en hen hun contact met de buitenwereld voor een stukje terug te geven.”
Johanna Lerberghe (84) uit Gent is alvast een tevreden gebruiker:
“Ik dacht eerst, moet je zo oud geworden zijn om dit nog te leren? Maar mijn zoon heeft me overtuigd. Dit is nu de enige manier om mijn mantelzorger of familie nog eens te zien. Ze sturen foto’s of bellen. Hen zelf opbellen kan ik ook, maar als ik tijdens hun werk bel, nemen ze niet op. Dus dat moeten we nog afspreken.”
Johanna is slechtziend, daarom werd de tablet voor haar aangepast met grotere iconen en meer kleurcontrast.
09/04/2020
De winstdeling voor 2019 aan de klanten Leven van AG zal onverminderd worden uitgevoerd. De uitkering van dividenden aan de aandeelhouders voor 2019 wordt wel aangepast aan de recente aanbevelingen van de Nationale Bank van België.
AG bevestigt dat zijn beleid van winstdeling in levensverzekeringen niet wordt beïnvloed door de huidige turbulenties op de financiële markten en onverminderd zal worden uitgevoerd volgens de modaliteiten die in januari 2020 aan de klanten werden gecommuniceerd. Hij bevestigt eveneens zijn intentie om, in lijn met zijn huidig dividendenbeleid, voor 2019 een totaal bruto dividend van EUR 569 miljoen EUR uit te keren aan zijn aandeelhouders Ageas en BNP Paribas Fortis.
Rekening houdende met de recente aanbevelingen van de Europese toezichthouder EIOPA en de Nationale Bank van België om, in de context van de COVID19-pandemie, uitkeringen van dividenden tot minstens 1 oktober 2020 uit te stellen, zal AG wel de uitbetaling van de dividenden voor 2019 aanpassen.
Op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van vrijdag 24 april 2020 zal AG voorstellen om geen dividend uit te keren. Hij zal wel een tweede Algemene Vergadering van Aandeelhouders organiseren in de loop van oktober 2020 en daar de uitkering van een tussentijds dividend ter goedkeuring voorleggen.
De voorbije weken hebben interne evaluaties bevestigd dat de solvabiliteit van AG sterk blijft. Ondanks een beperkte impact van turbulenties op de financiële markten, blijven de solvabiliteitsratio’s op 31 maart 2020 globaal bekeken op dezelfde niveaus als voor de crisis.
CEO Hans De Cuyper :
“In onzekere tijden zoals nu, zijn continuïteit, stabiliteit en een onverminderd sterke financiële positie, meer dan ooit primordiaal voor een verzekeraar. Met onze sterke solvabiliteit en consistente aantrekkelijke winstdelingen en met aandeelhouders die al meer dan een decennium onze strategie ondersteunen en versterken, bevestigen we dat we in alle omstandigheden het vertrouwen van onze klanten kunnen waarmaken.”
Heidi Delobelle, Directeur Employee Benefits & Health Care:
“We beleven een ongeziene gezondheidscrisis, die bovendien nog meerdere weken zal aanhouden. Met de tijd zal ook de mentale, sociale en fysieke belasting van de werknemers steeds toenemen en niet alleen een impact hebben op het welbevinden van de werknemers zelf, maar ook op het functioneren van onze bedrijven. We beschouwen het als onze maatschappelijke plicht om de expertise en het netwerk van AG Health Partner in te zetten en zo ertoe bij te dragen dat de fysieke, mentale, sociale en economische gevolgen van deze crisis binnen beheersbare perken blijven.”
CEO Hans De Cuyper:
" De rode draad doorheen al deze maatregelen is het maximaal ontlasten van bedrijven en particulieren van de gevolgen gelinkt aan deze ongeziene crisis. Onze klanten kunnen ook in deze moeilijke omstandigheden op ons rekenen. Onze medewerkers werken op dit ogenblik van thuis uit. Zij zorgen ervoor dat onze dienstverlening gegarandeerd blijft en staan klaar om de klanten die van deze maatregelen kunnen genieten bij te staan."
Heidi Delobelle, Directeur Employee Benefits/Health Care :
"We worden geconfronteerd met uitzonderlijke omstandigheden, die ons verplichten om flexibel te zijn en positieve oplossingen te bieden voor problemen die zich voordoen bij onze klanten. Met deze maatregel willen we de aangeslotenen zo goed mogelijk blijven beschermen en geruststellen, en tegelijkertijd de werkgevers veel administratieve rompslomp besparen."
"Op een ogenblik dat het hele land, de hele wereld, de gevolgen ondervindt van een ongeziene crisis, wil AG in zijn vakgebied bijdragen tot het beheersen van die crisis en het engagement van de zorgvrijwilligers ondersteunen. AG is vastbesloten om met open blik, soepelheid, solidariteit en creativiteit te bekijken hoe we, via onze verzekeringen en diensten, de maatschappij en de economie kunnen helpen deze crisis te doorstaan. Onze appreciatie gaat uit naar de zorgverleners die zich vandaag onvoorwaardelijk inzetten voor de slachtoffers van het virus."