Innovatie 05/05/2022

Van Car Repair Days tot milieuscore: AG neemt concrete initiatieven om carrosserieherstellingen duurzamer te maken

Elk jaar zijn er naar schatting 1 miljoen carrosserieherstellingen in België, goed voor een milieu-impact van ongeveer 250.000 ton CO² equivalent. Dat is evenveel als voor de productie van 21.000 nieuwe auto’s*. Als grote autoverzekeraar neemt AG ongeveer een tiende van die herstellingen voor zijn rekening. Door duurzame hersteltechnieken te stimuleren, kan AG dan ook een belangrijke bijdrage leveren om die milieu-impact drastisch te doen dalen. Daarbij denkt het o.a. aan het gebruik van “green parts” in plaats van nieuwe onderdelen en aan de ontwikkeling van een “Eco Repair Score”.  Tijdens de AG Car Repair Days van 5 tot 7 mei gaat AG alvast bij 3.000 auto’s deukjes herstellen met ‘low impact’ technologie.


PDR-technologie


Eén van die duurzame hersteltechnieken bestaat eigenlijk al een hele tijd, maar is volgens AG nog onvoldoende gekend. Reden waarom de verzekeraar die PDR-technologie of ‘Paintless Dent Removal’, wil promoten. PDR is een handmatige methode om kleine deuken in het koetswerk te herstellen zonder het gebruik van verf of energie, veel duurzamer dus dan andere methodes waarbij wel schilderwerken te pas komen. Dat is bij PDR niet nodig: het koetswerk blijft origineel, zonder kleur- of kwaliteitsverschillen.
 

Edwin Klaps, Managing Director Schadeverzekeringen: “De PDR--technologie kan gemakkelijk worden toegepast bij kleine blutsjes, zoals na een lokale hagelbui, contact met een winkelkar of door het openen van een portier tegen een paaltje of een andere wagen. In deze tijden kan je niet meer verantwoorden dat duizenden auto’s per jaar voor dat soort schade opnieuw geschilderd worden terwijl er evenwaardige en veel milieuvriendelijk alternatieven bestaan. Daar willen we heel kritisch naar kijken. Waarom beschikken we in België over zo weinig mensen die deze technologie - en bij uitbreiding alle andere duurzamere technieken - beheersen? In de diverse opleidingen van carrosserieherstellers zou hieraan gerust meer aandacht besteed mogen worden.” 


Tijdens de AG Car Repair days worden ongeveer 9.000 blutsjes uit 3.000 wagens hersteld. In vergelijking met een klassieke lokale herstelling met de “spot repair”-techniek, betekent dit een vermindering van uitstoot van maar liefst 1.035 ton CO2 equivalent. Of het jaarlijkse energieverbruik van 216 gezinnen!
 

Green parts


Na een ongeval met blikschade is het vaak onvermijdelijk dat bijvoorbeeld het autoportier of de motorkap vervangen moeten worden. Daarvoor kijkt AG meer en meer naar “green parts” in plaats van nieuwe onderdelen. Het gebruik van green parts, zeg maar tweedehandsonderdelen, is niet enkel voordelig voor milieu en klimaat, maar ook voor de lokale hersteller. Green parts zijn duurzamer omdat er een productie uitgespaard wordt en voor de meeste onderdelen ook nog een ver transport. Bovendien staat de hele productie van nieuwe onderdelen op dit ogenblik onder druk, als gevolg van de pandemie en de schaarste op de wereldmarkt.  Dat zorgt voor langere wachttijden, en niemand wil maanden rondrijden met een beschadigde autodeur. Herstellers zijn dan ook steeds vaker bereid om met tweedehandsonderdelen te werken… voor zover deze beschikbaar zijn. 

Die beperkte beschikbaarheid is op dit ogenblik wellicht de grootste rem op het gebruik van green parts in België. Dat is alvast één van de voornaamste conclusies van een test die AG de voorbije maanden heeft uitgevoerd met een dertigtal herstelbedrijven.  
 

Edwin Klaps: “Door deze test hebben we een duidelijker zicht gekregen op het groeipotentieel van deze markt en dat is voorlopig nog beperkt. België is een krappe en complexe markt en het aanbod van tweedehandsonderdelen is klein. Terwijl in de Scandinavische landen bijvoorbeeld tot 15% van alle herstellingen gebeurt met green parts, is dat in België nauwelijks het geval. Veel heeft te maken met de typische kenmerken van onze markt. We pleiten dan ook voor een door alle actoren gedragen initiatief om een duurzame en rendabele markt van green parts op te bouwen. Ook wetgevende initiatieven zoals in Frankrijk, waar een hersteller verplicht is om altijd een alternatieve offerte met green parts op te maken, zouden hiertoe kunnen bijdragen.” 


Een milieuscore voor herstellingen

 

Om het gebruik van duurzame herstellingstechnieken te stimuleren, is het natuurlijk van het grootste belang dat herstelbedrijven overtuigd zijn dat dit ook voor hen een meerwaarde betekent. AG merkt dat dit binnen het eigen netwerk van erkende herstellers steeds meer het geval is.  Om die positieve tendens verder te ondersteunen, wil AG - naast kwaliteit en kost - ook meer en meer de duurzaamheid van herstellingen meenemen als een criterium waarop de werking van herstellers beoordeeld wordt. 

Daarom heeft AG zich geëngageerd om - samen met een aantal partners - bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de “Eco Repair Score”. Die Eco Repair Score is een kwantitatief model dat ontwikkeld wordt door expertisebureau Vonck met de steun van VITO, de Vlaamse instelling voor technologisch onderzoek.  Het moet een maatstaf worden die verzekeraars, leasebedrijven, herstellers en auto-experts in staat zal stellen hun doelstellingen op het vlak van milieu-impact nauwkeurig te definiëren en te realiseren. Via deze score worden alle betrokken partijen gesensibiliseerd om te opteren voor de meest milieuvriendelijke manier van herstellen, wat - breed en op lange termijn toegepast - ertoe zal bijdragen dat voertuigherstellingen in de toekomst duurzamer en milieuvriendelijker zullen verlopen.

Concreet zal dit model het mogelijk maken om de milieu-impact van verschillende types koetswerkherstellingen in kaart te brengen en er een milieuscore aan te verbinden. Op die manier kunnen de verschillende partijen die bij een herstelling betrokken zijn, niet in het minst de klant, rekening houden met de milieu-effecten van hun keuzes. AG draagt financieel bij aan de ontwikkeling van het project en stelt zijn expertise en data ter beschikking om het model te valideren en te testen.
 

Edwin Klaps: “AG is vastbesloten om niet alleen duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren in zijn rechtstreekse activiteiten, maar ook in de volledige keten van alle processen waarin het een rol speelt. Dankzij onze expertise en schaalgrootte kunnen we die processen actief in een richting sturen die we maatschappelijk belangrijk vinden, met name op vlak van duurzaamheid. Via onze bijdrage aan dit project, willen we de ontwikkeling van een objectieve en betrouwbare Eco Repair Score ondersteunen om ze daarna breed te kunnen uitrollen en als een milieukeurmerk in de markt te plaatsen.”


AG Car Repair Days


De grote actie die AG nu op poten zet voor klanten, toont aan dat het met PDR mogelijk is om in een zeer korte tijdsspanne veel deuken te verwijderen.
Enkele kerncijfers:

  • - 3.000 auto’s op 3 dagen
  • - 9000 blutsjes die worden weggewerkt (max 3 per wagen) 
  • - 38 geschoolde technici
  • - 15 à 20 minuten per herstelling 
  • - elk uur worden gemiddeld 116 wagens hersteld 
  • - 1.500 totale werkuren over de drie dagen
  • - een vermindering van 1.035 ton CO2eq uitstoot 
______________________________________
1 miljoen herstellingen en gemiddelde CO2-equivalent herstelling: bron is expertisebureau Vonck. CO²- impact van de productie van een auto: eigen berekening op basis van gemiddelde van verschillende courante automerken, met een benzine, diesel en elektrische motor.
 
     
Foto’s
  • AGCRD – Infografie_1000x2000_NL

  • ESY-010402122