Corporate 17/10/2022

Hoe kunnen bedrijven nieuw talent aantrekken?

Enquête Bridging the Future

Vandaag zijn jongeren op zoek naar meer flexibiliteit in hun werk, zowel op het vlak van werktijden en werkomgeving als loonpakket. Dat is een van de conclusies van de enquête* die het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) in samenwerking met AG heeft gehouden en die iVox uitvoerde in juni en juli. Doel was te peilen naar de prioriteiten van jongeren en werkgevers wat betreft de arbeidsmarkt en na te gaan op welke punten ze al dan niet op dezelfde golflengte zitten. Kortom: hen beter begrijpen om zich aan hen te passen ... en beter aan hun verwachtingen te voldoen.


Inzicht krijgen in de prioriteiten van jongeren die de arbeidsmarkt betreden of op het punt staan dat te doen, is cruciaal voor bedrijven in deze war for talent. En dat is ook zo voor verzekeraar AG, Belgisch marktleider. Als een van de grootste werkgevers in de hoofdstad is AG voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers, zowel in verzekerings- als in ondersteunende functies. Sinds begin dit jaar zijn er al meer dan 270 nieuwe medewerkers bijgekomen en tegen eind december zouden er nog tientallen moeten volgen. Er zijn heel wat openstaande vacaturen in marketing, IT, juridisch advies en schadebeheer.


49% van de medewerkers die in 2022 gestart zijn bij AG, zijn jonger dan 30. De verzekeraar is dus extra aandachtig voor hun verwachtingen en bezorgdheden.

Jan Heyvaert, Chief Human Resources & Sustainability Officer bij AG : "Het is voor ons heel belangrijk om betrokken te zijn bij de enquête 'Bridging the future' van het VBO. Het zijn de jongeren die onze onderneming van morgen zullen vormen. Daarom is het belangrijk dat we weten wat hen bezighoudt. Dan kunnen wij als werkgever ons actieplan aanpassen en vlotter nieuw talent aantrekken. Onze filosofie is eenvoudig: we bieden onze medewerkers meer dan een job, we bieden hen een hele carrière. Het is ook in die context dat we de gloednieuwe AG Campus hebben uitgebouwd: een plaats waar jonge (en natuurlijk ook minder jonge) medewerkers kunnen blijven leren en opleidingen volgen gedurende hun hele carrière".

Dat is cruciaal want uit de enquête blijkt dat 84% van de ondervraagde jongeren wil bijleren op hun werkplek.


In zijn conclusie toont Jan Heyvaert zich zowel realistisch als optimistisch: "Het zal niemand ontgaan zijn dat we in een permanente war for talent zitten en dat bepaalde profielen steeds moeilijker te vinden zijn. Uit de VBO-enquête blijkt dat jongeren een duidelijk beeld hebben van wat ze van hun werkgever verwachten en dat ze alles goed afwegen. Als werkgever is het niet langer voldoende om sterk en competitief te zijn op één of twee aspecten. We moeten een stimulerende werkomgeving bieden, groei- en leermogelijkheden, een aantrekkelijk en gepersonaliseerd loonpakket en zinvolle jobs met toegevoegde waarde. Werkgevers vinden zichzelf voortdurend opnieuw uit. Zo kunnen we 'jongere' profielen aantrekken die ook trouwer blijven aan hun werkgever.


Lees het volledige persbericht op de website van het VBO, net als alle resultaten van de enquête 'Bridging the future'.

__________________________________________________

*Onderzoeksbureau iVOX voerde de online enquête uit op verzoek van het VBO bij twee doelgroepen:

  • Tussen 1 juni en 4 juli 2022 bij 800 jongeren van 18 tot 28 jaar (middelbare scholieren werden uitgesloten), representatief qua geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutmarge voor 800 jongeren is 3,39%.
  • Tussen 1 juni en 18 juni 2022 bij 195 werkgevers via de databank van het VBO. De maximale foutmarge voor 195 werkgevers is 6,98%.

 

     
Foto’s
  • YTIA_2022-jpg