Cultuur 18/09/2015

AG Insurance Memorial Van Damme - ook een sociaal evenement

De AG Insurance Memorial Van Damme was ook dit jaar weer een sportieve hoogdag. Niet alleen voor de Belgische en internationale atletiekwereld met de aanwezigheid van toppers à la Kevin en Jonathan Borlée, Justin Gatlin, Renaud Lavillenie en Dafne Schippers, maar ook – en misschien meer nog – voor de fans dankzij een totaalbeleving op en naast de piste. De Memorial 2015 was meer dan ooit een sportief en “sociaal” evenement van formaat.



Het partnership tussen AG Insurance en de Memorial Van Damme bewijst een echte succesformule te zijn. Mensen stimuleren, verrassen en verbinden: rond deze drie kernelementen bouwde AG Insurance zijn sponsoringbeleid uit. Drie elementen die ook dit jaar duidelijk hun weerklank vonden in en rond het Koning Boudewijnstadion.



 
Inspirerend voorprogramma


Net zoals vorig jaar legde het voorprogramma van de Memorial de focus op jeugd en paralympische topprestaties, niet toevallig twee domeinen waaraan AG Insurance bijzondere aandacht schenkt. Jongeren konden hun atletiektalent etaleren tijdens de AG Insurance Youth Memorial Van Damme, de Magic Relay en de Street 100m. Tijdens twee paralympische topraces – de 100 m “blade runners” en de 400 m rolstoel – bekampte de wereldtop elkaar voor het eremetaal.
Collega’s van AG Insurance daagden op hun beurt elkaar uit op de piste in een gemengde sprint van 2x200 meter. Op zoek naar de titel van “Fastest Man & Woman” hadden 23 teams bestaande uit 1 man en 1 vrouw zich ingeschreven voor deze unieke wedstrijd. Tijdens de zomermaanden werden de teams gecoacht door sprintkoningin Kim Gevaert en kersvers Assistent Meeting Director en voormalig internationaal 400 m-specialist Cédric Van Branteghem. Na enkele intensieve trainingen en een preselectie haalden uiteindelijk de negen snelste teams de finale in het Koning Boudewijnstadion.


Cédric Van Branteghem: “Ik was heel erg onder de indruk van de ingesteldheid bij de deelnemers aan de Fastest Man & Woman-competitie. Hun enthousiasme en bedrijfsfierheid werkten aanstekelijk. Ook al streden ze enkel voor de eer tegen elkaar, ze wilden stuk voor stuk het beste van zichzelf kunnen geven. Een perfecte weerspiegeling eigenlijk van de geëngageerde aanpak die AG Insurance als titelsponsor van de Memorial Van Damme aan de dag legt.”



Een echt “sociaal” evenement


Naast een topsportevent profileert de AG Insurance Memorial Van Damme zich nadrukkelijk als een familie- en societygebeuren. Twintig jaar geleden al was de meeting in Brussel de allereerste die niet enkel atletiek op het programma zette, maar het geheel opentrok naar een entertainende formule met muziek, vuurwerk, drums en een wervelende presentatie.
De 39e editie op 11 september was de tweede die onder de vlag van titelsponsor AG Insurance werd gehouden. De betrokkenheid voor en achter de schermen van de eigen medewerkers bij de topatletiekmeeting vormde ook dit jaar een sleutelelement van het succes. 120 AG Insurance “ambassadors” verwelkomden de meer dan 40.000 bezoekers, deelden gadgets uit, bemanden tal van animatiestands, en stonden de aanwezigen met raad en daad bij. Via hun vrijwillig engagement zorgden deze personeelsleden ervoor dat zowel deelnemer als toeschouwer een onvergetelijke en unieke ervaring beleefde.
Om bovendien iedereen de kans te geven zijn of haar ervaringen te delen met familie, vrienden en medefans, voegde AG Insurance een social media-luik toe aan de omkadering. Centraal hierbij stond de app die speciaal voor de Memorial werd ontwikkeld. Naast alle praktische info over de avond en een live feed van de berichtgeving op de sociale netwerken, konden gebruikers hun aanwezigheid in het stadion vereeuwigen via een selfie in Memorial-getinte templates. Alle indrukken en herinneringen die gedeeld werden via Facebook, Twitter en Instagram zijn terug te vinden op de AG Insurance Memorial Van Damme social wall.



Foto’s
  • smurf3

  • wheel

  • fastest man_woman

  • ambassadors