40 % van onze bevolking is kwetsbaar voor de toenemende digitalisering van de samenleving. Dat is te wijten aan enerzijds beperkte digitale vaardigheden en anderzijds een gebrek aan digitale uitrusting. Een situatie die op termijn onhoudbaar is. AG besloot vorig jaar deel te nemen aan het initiatief ‘Digital Inclusion Ecosystem’ van BNP Paribas Fortis en Co.Station om digitale uitsluiting tegen te gaan. Het initiatief bracht 12 bedrijven, 5 sociale organisaties en 7 overheidsorganisaties samen die de afgelopen maanden nauw hebben samengewerkt en vandaag de eerste 6 concrete oplossingen voorstellen om de digitale kloof te dichten.
In onze moderne maatschappij is digitalisering alomtegenwoordig. Of het nu gaat om het maken van een doktersafspraak, het aanvragen van tijdelijke werkloosheid, het inschrijven van kinderen op school, online les volgen of de aanvraag van een attest bij de gemeente. Steeds vaker gebeuren deze dingen uitsluitend online. Toch beschikt niet iedereen over de nodige vaardigheden en apparaten om deze taken uit te voeren. Bovendien treft de digitale kloof bepaalde groepen meer dan andere.
Heidi Delobelle, CEO van AG :
"De coronacrisis heeft ons verplicht om digitale inclusie nog hoger op de agenda te zetten. Door samen te werken met bedrijven uit verschillende sectoren, lokale besturen, beleidsmakers en hulporganisaties kunnen we efficiënt en maatschappijbreed inzetten op digitale inclusie."
De groepen die het meest getroffen zijn door de digitale kloof zijn mensen in armoede, laaggeletterden, senioren, jongeren en mensen met een beperking.
In België heeft maar liefst 1 gezin op 10 geen internetverbinding thuis. Bij gezinnen met een laag inkomen stijgt dat cijfer zelfs tot 3 op 10. Het gebrek aan toegang tot digitale middelen is een van de belangrijkste oorzaken van de digitale kloof.
Een tweede oorzaak is het gebrek aan digitale vaardigheden. Niet minder dan 40% van de Belgen loopt het risico op digitale uitsluiting doordat ze geen toegang hebben tot digitale middelen of doordat ze over te weinig digitale vaardigheden beschikken.
Een derde oorzaak is digitale stress. Mensen die in staat zijn om digitale tools te gebruiken, kiezen er soms voor om dit niet te doen om diverse redenen. De technologie evolueert soms zo snel dat heel wat mensen niet kunnen volgen. Vaak is er ook ongerustheid over privacy en veiligheid online, of zijn apps en websites niet voldoende gebruiksvriendelijk.
In november 2020 lanceerde BNP Paribas Fortis, met operationele ondersteuning van Co.Station, het Digital Inclusion Ecosystem. Het initiatief brengt mensen van verschillende sectoren en achtergronden samen om de digitale kloof te dichten door digitale inclusie op de agenda te zetten, een netwerk uit te bouwen om rond deze problematiek te werken en een aantal kant-en-klare oplossingen uit te werken die zowel op korte als op lange termijn een positieve impact hebben.
Na een periode van ideeën uitwisselen en uitwerken is het nu tijd om naar de implementatiefase te gaan. In de aanloop naar deze tweede fase is het mogelijk voor andere organisaties om zich bij het ecosysteem aan te sluiten.