Corporate 20/05/2021

AG beloond voor thuiswerkorganisatie en evenwicht werk/privé

Op 20 mei maakte Randstad de resultaten bekend van het jaarlijkse onderzoek over de aantrekkelijkheid van Belgische bedrijven als werkgever. AG behaalde de hoogste score voor twee criteria: thuiswerk en evenwicht werk/privé.

Er zijn heel wat criteria die de aantrekkelijkheid van een werkgever bepalen. Randstad, de grootste Belgische HR-dienstverlener, meet en onderzoekt die criteria al 21 jaar via een grootschalige enquête bij 14.000 mensen. Het resultaat? Een jaarlijkse ranking van de aantrekkelijkste Belgische privéwerkgevers. Als nieuwkomer in het onderzoek van dit jaar onderscheidde AG zich meteen van alle Belgische bedrijven door de beste scores te behalen voor twee belangrijke criteria: thuiswerk en evenwicht tussen werk en privéleven. 

Jan Denys, Director External Communication and Public Affairs bij Randstad : "AG is een van de revelaties uit de laatste Randstad Employer Brand Research. Het bedrijf verraste met twee overwinningen in de criteria 'evenwicht werk/privé' en 'thuiswerk'. Het staat ook op de derde plaats in de categorie 'coronaveilig werken'. We hebben deze laatste twee criteria in de meest recente studie toegevoegd om na te gaan in welke mate de pandemie een invloed heeft op onze beslissing om voor een bedrijf te werken."



Jan Heyvaert, onlangs benoemd tot Chief Human Resources & Sustainability Officer bij AG
, is opgetogen: "We hebben met z'n allen een bijzonder jaar achter de rug. Dat geldt ook voor bedrijven. En dus ook voor AG. We zijn voor enkele compleet onverwachte uitdagingen komen te staan. Wij zijn ze een voor een aangegaan, altijd met hetzelfde doel voor ogen: onze medewerkers radicaal centraal plaatsen in onze bezorgdheden en beslissingen. We zijn heel trots op de erkenning van het onderzoek van Randstad. Dit bevestigt dat we de juiste weg zijn ingeslagen."


Thuiswerk en het evenwicht tussen werk en privéleven zijn nauw met elkaar verbonden. Deze twee aspecten van human resources zijn van essentieel belang bij AG, dat veel belang hecht aan het welzijn van de medewerkers. 

Medewerkers van AG werkten al jaren samen in gedeelde werkruimtes en de meesten konden een dag per week van thuis uit werken. Vóór de coronacrisis werd nog een pilootproject opgestart om het telewerk uit te breiden. Maar door de coronacrisis en de opeenvolgende lockdowns heeft het telewerk een omvang aangenomen die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. "Van de ene dag op de andere moesten al onze medewerkers voltijds telewerken. Wij hebben ons allemaal snel aangepast, zowel op technisch vlak (apparatuur, performantie van het netwerk enz.) als op het vlak van samenwerking (onderhouden van contacten en verbinding tussen collega's). Vanaf maart 2020 maakten wij er een erezaak van om alle beslissingen die wij nemen op een duidelijke, regelmatige en transparante manier aan onze medewerkers mee te delen. Ons interne sociale netwerk heeft ons daarbij enorm geholpen. En dat is nu nog altijd zo," legt Jan Heyvaert uit. 

Vandaag bereidt het bedrijf zich geleidelijk voor op een fysieke terugkeer naar de kantoren, terwijl het de beslissingen van de regering nauwgezet volgt. AG denkt na over de nieuwe manier van werken in de toekomst. Thuiswerk en het evenwicht werk/privé zijn thema's die AG de komende maanden en jaren zullen blijven bezighouden: "Na de pandemie moeten we een goed evenwicht vinden tussen telewerken en werken op kantoor, tussen connecteren en (het recht op) deconnecteren. We moeten communicatieve en organisatorische middelen vinden om die verbinding te behouden en te vergemakkelijken. En we moeten uitzoeken welke taken we best thuis doen en welke op kantoor," besluit Jan Heyvaert. 

Meer info over deze erkenning? Lees het artikel op onze jobsite.
 

Randstad Employer Brand Research (REBR) in een notendop

Het onderzoek van Randstad heeft twee doelen. In de eerste plaats nagaan welke bedrijven als de meest aantrekkelijke werkgevers in België worden beschouwd. Daartoe vraagt Randstad de respondenten om voor de bedrijven die zij kennen, aan te geven of zij er al dan niet zouden willen werken. Dit geeft een idee van de algemene aantrekkelijkheid van een bedrijf als werkgever.
In de tweede plaats focust deze enquête op wat deze bedrijven aantrekkelijk maakt. Aantrekkelijke lonen? Aangename werksfeer? Bereikbaarheid van de kantoren? Kwaliteit van het management? In de praktijk gaat het altijd om een combinatie van factoren. Voor deze editie zijn twee oude, wat minder relevante criteria vervangen door twee nieuwe criteria die heel toepasselijk zijn in de coronacontext: de mogelijkheid om thuis te werken en gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. 
     
Foto’s
  • randstadaward2-PNG

  • Jan – Top employer 03582-jpg