Edwin Klaps, Managing Director:
"Voor AG is dit een unieke opportuniteit om de risico’s verbonden aan deze fundamentele trend naar autonoom rijden beter te leren kennen, in te schatten en te beoordelen. De voorbije jaren hebben we al uitvoerig kennis gemaakt met technologieën die de bestuurder ondersteunen om veiliger en met minder risico op ongevallen te rijden. Denk maar aan Adaptive Cruise Controle, noodremsystemen, dodehoeksignalisatie…. AG was trouwens de eerste Belgische verzekeraar om via premiekortingen de installatie ervan aan te moedigen. Al deze technologieën zijn echter maar de voorbode van een evolutie naar echt zelfstandig rijdende voertuigen die steeds dichterbij komt.”
Edwin Klaps: “AG wil zijn rol in de mobiliteit van de toekomst blijven spelen en verder versterken. Een project als Olli, kleinschalig maar toch in een reële omgeving, biedt ons een unieke kans om met het fenomeen van autonome voertuigen kennis te maken en de risico’s te leren inschatten. We zullen het project dan ook van dichtbij opvolgen, regelmatig evalueren en samen met de klant bekijken hoe en waar we het kunnen bijsturen om eventuele risico’s in te perken.”
Edwin Klaps: “Mogelijk zullen we in de toekomst een evolutie zien waarbij dit principe verschuift naar een collectieve aansprakelijkheidsverzekering van de technologieleverancier, maar voorlopig is dat nog koffiedik kijken. Evengoed evolueren we naar een stelsel dat hoofdzakelijk gebaseerd blijft op de bestaande aansprakelijkheidsregels en individuele verzekeringen per voertuig.
Sowieso zal een aanpassing van de wetgeving zich opdringen. De Belgische en Europese wetgeving bepaalt nu immers dat in elk voertuig een bestuurder moet aanwezig zijn die op elk ogenblik kan ingrijpen en bijgevolg dat de finale aansprakelijkheid bij die bestuurder ligt.
Edwin Klaps: “Of en hoe snel die wetgeving snel zal evolueren, zal mede afhangen van de snelheid waarmee de technologie evolueert. Olli is het beste bewijs dat het op dit vlak zeer snel kan gaan. Bovendien zien we in landen als de VS meer en meer projecten waarbij op bepaalde trajecten van grote wegen reeds autonoom of quasi-autonoom kan gereden worden. Toch verwacht ik de eerste 5 jaar in België geen fundamentele verschuivingen in de huidige verzekeringsprincipes.”