Corporate 05/06/2020

AG investeert 4 miljoen euro om de heropstart van de lokale economie te ondersteunen 

Kleine handelszaken, horeca-uitbaters en kmo’s behoren tot de grootste slachtoffers van de lockdown van het land... Vele lokale handelszaken hebben het moeilijk, sommige dreigen zelfs over kop te gaan. En dat terwijl de economische gevolgen van de coronacrisis zich waarschijnlijk nog heel lang zullen laten voelen. AG is zich bewust van de impact van deze crisis voor zijn klanten, zowel particulieren als ondernemers. De verzekeraar hanteert het solidariteitsprincipe om de lokale economie te ondersteunen.
 

Verschillende initiatieven tijdens de voorbije maanden

"Solidariteit is het basisprincipe van verzekeringen”, stelt Edwin Klaps, Managing Director van AG. “En dat geldt meer dan ooit in deze bevreemdende tijden. Van bij het begin van de lockdown zijn we op zoek gegaan naar flexibele oplossingen voor de nieuwe en dringende noden aan bescherming van werknemers, handelaars en bedrijven die hun professionele activiteiten vrijwillig of noodgedwongen dienden te heroriënteren.
In een aantal gevallen gaat AG zelfs nog een stuk verder dan de maatregelen die de sector heeft genomen om particulieren en bedrijven zoveel mogelijk te ontlasten in deze uitzonderlijke crisis. 

Edwin Klaps : " Zo verzekeren we bijvoorbeeld horeca-zaken automatisch en gratis tegen arbeidsongevallen en/of burgerlijke aansprakelijkheid (naargelang hun contract) tijdens het leveren van maaltijden aan huis, omdat dit voor hen plots een noodzakelijke activiteit was geworden, en zijn ook de privévoertuigen van horeca-uitbaters of -medewerkers die ze voor die leveringen gebruiken, automatisch verzekerd ."

AG, meer dan ooit supporter van de klanten

Maar AG wilde nog een stap verder gaan: "Al in het begin van de crisis hebben we ons de vraag gesteld hoe we aan de noden van onze klanten nà de lockdown zouden kunnen voldoen en hoe we hen weer op de been zouden kunnen helpen eenmaal de maatregelen zouden versoepeld worden," legt Edwin Klaps uit. Als grootste Belgische verzekeraar telt AG een zeer groot aantal particuliere en businessklanten. "Ze lijden allemaal onder de crisis, de ene natuurlijk meer dan de andere," voegt Edwin Klaps toe. "Daarom hebben we het idee opgevat om een grote nationale actie te lanceren, waarbij AG fungeert als solidaire tussenpersoon tussen particulieren en handelaars." Een beslissing waarbij niet over één nacht ijs is gegaan: "We hebben verschillende opties geanalyseerd en uiteindelijk gekozen voor het economisch principe van het 'helikoptergeld'. Daarmee bedoel ik dat we cash geld ter beschikking stellen aan consumenten zodat zij het snel uitgeven bij handelaars en bijdragen aan het economisch herstel," verduidelijkt Edwin Klaps.
 

4 miljoen euro voor het herstel van de Belgische lokale economie

Concreet heeft AG 4 miljoen euro vrijgemaakt om enerzijds zijn meest getroffen klanten-handelaars te ondersteunen en anderzijds zijn 'totaalklanten' in verzekeringen Niet-leven* te belonen. "We schenken die klanten aankoopbonnen die zij bij de deelnemende handelaars kunnen spenderen. In totaal gaat het om 200.000 vouchers die klanten kunnen besteden bij 30.000 deelnemende handelaars over heel België," legt Edwin Klaps uit. Het aanbod is heel breed, zowel geografisch en sectoraal (horeca, kappers en schoonheidszaken, kleinhandel niet-voeding) als in de tijd (gespreid over de hele zomer).

"Met deze actie willen we het solidariteitsprincipe toepassen dat verweven zit in ons DNA als verzekeraar. We bedanken onze trouwste klanten* met een aankoopbon. We steunen onze klanten-handelaars die het moeilijk hebben door de coronacrisis. En we helpen volop mee aan het herstel van de lokale economie in België. Op die manier tonen we ons als een echte supporter van onze klanten, onze handelaars en de economie," besluit Edwin Klaps. 
 

Praktisch

In samenwerking met zijn makelaars zal AG midden juni alle betrokken klanten-handelaars voorstellen om mee te doen aan de actie. Midden juli contacteren AG en de makelaars of BNP Paribas Fortis-kantoren hun betrokken klanten-particulieren met het aanbod om zich te registreren voor het ontvangen van hun aankoopbon. De vouchers zijn 3 maanden geldig. Het proces voor het krijgen en gebruiken van de aankoopbonnen verloopt volledig elektronisch via QR-codes. AG werkt hiervoor samen met Hashting, een Belgische start-up die gespecialiseerd is in digitale ontwikkeling. 



* Alle klanten met minstens 3 contracten Niet-Leven bij AG, de zogenaamde 'totaalklanten', kunnen meedoen aan deze actie.

     
Foto’s
  • architecture-buildings-business-car-331990-jpg

  • 2Klaps-6862-jpg

  • Visuel-client-smartphone-jpg

  • Newsroom-1500x333px-jpg