Innovatie 09/03/2017

Yongo, een uniek digitaal platform om te sparen en beleggen voor en door kinderen

AG Insurance, de Gezinsbond en Ligue des familles lanceren samen Yongo, een digitaal platform dat kinderen leert omgaan met geld en hen begeleidt en stimuleert om te sparen. Op Yongo vinden ouders niet alleen een schat aan tips en weetjes over dit thema, het innoverende van Yongo ligt vooral in het interactieve gedeelte. Daar kunnen ouders, familie en vrienden online meesparen om zowel de korte als de langetermijnprojecten van het kind te helpen realiseren.

Uit een studie1 die AG Insurance liet uitvoeren, blijkt alvast dat ouders het zeer belangrijk vinden om hun kinderen te leren sparen. Meer dan 4 ouders op 5 stimuleren hun kinderen hierin. Maar vaak weten ze niet hoe ze dit best aanpakken en ontbreekt het hen aan de juiste tools. Op die behoeften wil Yongo een digitaal antwoord bieden.


1 Representatieve studie bij 1.000 ouders uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Ivox



82% van ouders sparen voor kinderen


Via Yongo kunnen kinderen, onder toezicht van hun ouders, hun dromen omzetten in kleine spaarprojecten op korte termijn, bv voor een fiets of een spelconsole. Tegelijkertijd kunnen ouders ook een spaarevenement aanmaken (naar aanleiding van bv een geboorte, communie- of lentefeest) en op lange termijn spaarprojecten opstarten en beheren.


Nathalie Erdmanis, Strategic Marketing & Branding Director
“82% van de ondervraagde ouders spaart voor zijn kinderen, gemiddeld voor bijna 40 euro per maand per kind. De wil om hun kinderen financieel te ondersteunen is dus duidelijk aanwezig. Maar een digitaal spaarplatform om hen daarin te begeleiden, bestond nog niet. Met Yongo vullen we die leemte op.”


Ouders kunnen, naast het kind zelf, ook het hele familiale en vriendennetwerk rond het kind toegang geven tot de digitale spaartool. Zo kunnen de oma en opa, meter en peter en alle andere familieleden en vrienden op een veilige, snelle en eenvoudige manier mee sparen en hun bijdragen opvolgen. Bovendien kunnen die “supporters” zélf ook de ouders uitnodigen om op Yongo een spaarproject op te starten.



Dromen omzetten in concrete projecten


Yongo is echter veel meer dan een digitale spaartool. Het concept is immers zo opgebouwd dat het de ouders optimaal ondersteunt in de bewustmaking en financiële opvoeding van hun kind.


Benny De Wyngaert, Directeur levensverzekeringen
“Alle specialisten zijn het erover eens dat het belangrijk is om kinderen reeds vanaf jonge leeftijd te leren omgaan met geld. Yongo stimuleert kinderen om hun dromen om te zetten in concrete projecten en om dan pas te beslissen of ze met het gekregen geld echt iets gaan kopen of toch liever opzijzetten voor later. Op die manier leren ze de waarde van geld begrijpen, worden ze aangezet om over geldzaken te praten én zijn ze ook meteen genoodzaakt prioriteiten te stellen.”



Voor meer informatie, surf naar de Yongo-website.

     
Foto’s
  • logo

  • infographic_Yongo_2jpg

  • infographic_Yongo_1jpg

  • 1_banner2

  • banner2 (2)