200 jaar. En 200 challenges voor en door medewerkers, een rijk en ambitieus ambassadeursprogramma
AG, de grootste verzekeringsmaatschappij van België, viert dit jaar zijn tweehonderdjarig bestaan. Een uitzonderlijke verjaardag die het bedrijf het hele jaar door op verschillende manieren heeft gevierd. Met evenementen voor medewerkers en partners natuurlijk, maar ook met een sterk ambassadeursprogramma en 200 challenges die samen met de medewerkers zijn bedacht. Nu we het einde van het feestjaar naderen, blikken we terug op dit innovatieve en belangrijke project dat de waarden, cultuur en verjaardag van het bedrijf viert.
AG kan al jarenlang rekenen op een netwerk van toegewijde medewerkers die de bedrijfscultuur en missie uitdragen. "Dit noemen we onze #WeAreAG-cultuur", legt Jan Heyvaert, Chief Human Resources & Sustainability Officer bij AG, uit. "Zowel binnen als buiten het bedrijf dragen onze 4.400 medewerkers onze vier waarden (Care, Dare, Share, Deliver) uit, wat bijdraagt aan het creëren en behouden van een vriendelijke en positieve werksfeer. Uiteindelijk zorgt deze authentieke cultuur ervoor dat AG zich onderscheidt als voorkeurswerkgever in de Belgische financiële sector." Een bedrijf dat er zelfs prat op kan gaan voor het 12e jaar op rij een Top Employer te zijn, dat kan toch geen toeval zijn?
Om ervoor te zorgen dat de activiteiten die werden voorgesteld voor de viering van 200 jaar AG in de smaak vielen bij de medewerkers, wilde AG hen opnieuw actief betrekken. "In januari 2023 werd een oproep voor ambassadeurs gelanceerd", legt Marie Hoornaert uit, die verantwoordelijk is voor het project '200 jaar'. "Het doel was om samen met hen te werken aan het activiteitenprogramma. Uiteindelijk hebben maar liefst 318 collega's uit alle hoeken van het bedrijf op deze oproep gereageerd, 118 meer dan verwacht." Het bedenken van 200 challenges, de interne en externe promotie van de activiteiten, inspirerende opleidingen om hen te ondersteunen in hun rol als ambassadeurs, hun aanwezigheid bij de challenges... "Deze ambassadeurs zijn de drijvende krachten van dit grootschalige project. Zonder hen was er nooit sprake geweest van dit buitengewone jubileumprogramma", voegt ze eraan toe.
Gedurende het hele jubileumjaar vonden er 200 challenges plaats. "Om precies te zijn, van 27 november 2023 tot 29 december 2024, dat is exact 200 dagen voor en 200 dagen na onze verjaardag op 12 juni 2024", legt Marie Hoornaert uit. De challenges zijn in de eerste plaats bedoeld voor collega's van AG, maar sommige uitdagingen staan ook open voor hun familie en vrienden en voor de distributiepartners van het bedrijf. Er zijn zes challenge-categorieën: sport, kunst, gastronomie, ecologie, samenleving en ontdekking.
Een voorbeeld zijn de verjaardagscupcakes die AG-medewerkers in Belgische stations hebben uitgedeeld. Maar ook het schoonmaken van het kanaal van Brussel en de straten rond de gebouwen van AG in Brussel, Charleroi en Antwerpen. Speelgoed, elektronische apparatuur, kleding, voedsel en menstruatieproducten in het bijzonder verzamelen, deelnemen aan verschillende hardloopwedstrijden in het hele land, een moestuin aanleggen en onderhouden, gezelschapsspeltoernooien organiseren tijdens de lunchpauze, een rapnummer schrijven en de videoclip in elkaar steken... "De 200 challenges boden voor elk wat wils en bezorgden de medewerkers een ongewone en leuke ervaring met hun collega's. Uiteindelijk zien we dat deze challenges het netwerken binnen het bedrijf echt versnellen", vervolgt Marie Hoornaert. Voor enkele challenges heeft AG de hulp ingeroepen van professionele coaches, zoals chef-kok Loïc Van Impe, het AG Insurance-Soudal wielerteam, dansschool 2MAD, het vrouwelijke muzikale duo Juicy en de non-profitorganisatie Dokano, die zich bezighoudt met het schoonmaken van grachten.
"De rode draad in deze challenges: de verbondenheid tussen collega's. Dit is essentieel en staat centraal om ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis voelt in een bedrijf. De 200e verjaardag van AG is daarom een sterke stimulans voor ons #WeAreAG-cultuurprogramma, waarmee we 'employee engagement' geleidelijk kunnen omzetten in 'employee advocacy'", legt Jan Heyvaert uit.
AG wil op dit succes voortbouwen door zijn medewerkers te blijven betrekken bij een programma dat hen uitdaagt en mobiliseert op basis van hun persoonlijke interesses. Personalisering is hier cruciaal: de medewerkers kunnen op verschillende manieren, op verschillende momenten deelnemen om verschillende doelen te steunen. "Aangezien het de medewerkers zelf zijn die aan de basis liggen van het engagement, is het dus per definitie authentiek. Via hen willen we van AG een warm, dynamisch en aantrekkelijk bedrijf blijven maken - en vooral, de boodschap verspreiden! Zo kunnen we talent aantrekken en behouden", besluit Jan Heyvaert.